انواع قالی دستبافت از نظر اندازه

قدیما توهر خونه ایرانی فرش دستبافت بود چه فرش بزرگ چه کوچیک اما متاسفانه امروزه فرش‌های دست بافت جایی خود را به فرش‌های ماشینی داده اند و آن فرش‌های دست بافت گران قیمت و با ارزش کنار رفته اند و دیگر کسی آن را در خانه خود ندارد.
امروز این جا هستیم تا انواع فرش‌های دست بافت را از نظر اندازه و نوع فرش به شما معرفی کنیم.


قالیشویی لاله اصفهان متخصص در شستشوی انواع فرش، موکت، قالی و قالیچه در منزل و محل کار شما با ارزان‌ترین قیمت، برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت‌ها با این شماره09138044051 تماس بگیرید


کناره‌های فرش دست بافت

انواع فرش دستباف از نظر اندازه:

فرش‌های دستباف از نظر اندازه به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند.
فرش دستباف را از لحاظ انداز به ۷ نوع تقسیم می‌کنند که انواع آن عبارتند از:

قالیچه
قالی
کناره
کلگی
پشتی
ذرع و نیم و ذرع و چارک
پادری


قالی:

به فرش هایی که در اندازه‌های ۳×۲ متر، ۵/۳×۵/۲ متر، ۴×۳ متر، ۴×۶ متر باشد، گفته می‌شود که به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود.

قالی‌های کوچک که ابعاد ۳×۲ متر،۵/۳×۳/۲ متر هستند
قالی‌های متوسط که ابعاد ۴×۳ متر و ۸/۲× ۸/۲ متر هستند
قالی‌های بزرگ که ابعاد ۵/۴× ۵/۳ متر و ۸/۴×۷/۳ متر هستند
قالی‌های بسیار بزرگ با ابعاد ۵×۴ و۶×۴ متر و بالاتر از این ابعاد هستند


قالی دست بافت


قالیچه:

منظور از قالیچه، فرش‌های كوچكی هستند كه عموماً در راه روها ویا وسط به وسط آشپزخانه ...در ابعاد 2.20×1.40 متر بافته می‌شوند. شاید به عبارت دقیق‌تر بتوان چنین گفت که قالیچه، به فرش هایی گفته می‌شود که مساحت آن از ۴ متر مربع کمتر باشد. اندازه قالیچه‌های متعارف شامل 2.20×1.40 و 2.5×1.5 متر می‌باشد. لازم به ذکر است که به قالیچه‌های با اندازه 2.20×1.40 قالیچه سجاده ای و یا قالیچه دو ذرعی، گفته می‌شود.


مبل شویی لاله با چندین سال سابقه آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز در شهر اصفهان است

فرش ذرع و نیم:

فرش ذرع و نیم, به قطعه قالی گفته می‌شود که مساحت آن حدود یک و نیم متر مربع می‌باشد (100 * 150 سانتیمتر). این نوع فرش‌ها عموماً در ابعاد 156×104 سانتی متر تهیه می‌شوند، بافت این نوع فرش‌ها بیشتر در مناطق فارسی باف رایج است لذا با توجه به اندازه ذرع فارسی كه 104 سانتیمتر است و اضافه كردن نیم ذرع به آن (156 = 52+104) طول این نوع فرش‌ها 156 سانتی متر می‌گردد.




فرش ذرع و چارك:

فرش ذرع و چارک نیز در اصطلاح به قطعه قالی یا فرش دستباف گفته می‌شود که مساحت آن حدود یک متر مربع باشد (80 * 120 سانتیمتر). ابعاد این نوع فرش‌ها عموماً 130×80 سانتی متر می‌باشند و بافت آنها نیز بیشتر در مناطق فارسی باف رایج است.


Types of hand-woven rugs

ما در قالیشویی لاله اصفهان با استفاده از کادر مجرب و متعهد به صورت تخصصی بر ترمیم کردن ریشه قالی در اصفهان و همچنین شستشو تخصصی ریشه فرش و قالی در حال فعالیت هستیم.

پشتی:

قالیچه‌هایی که مساحت آنها کمتر از یک مترمربع باشد. متداول‌ترین اندازه پشتی 90 × 60 سانتیمتر می‌باشد.
البته در منطقه گرگان و بجنورد، برای پشت پشتی ‌ها نوعی گلیم می‌بافند و داخل آنها را با پر مرغ و ابر پر میکنند، که به این گونه پشتی، قارچین می‌گویند.


کلگی:

کلگی نوعی دیگر از فرش دستباف است. به فرش‌هایی کلگی گویند که دارای عرضی کمتر از قالی و دارای طولی کمتر از 4 متر باشند. معمولا فرش‌های کلگی در ابعاد زیر بافته می‌شوند:
5/1*3 متر
7/1*3 متر
7/3*2 متر


Persian hand-woven carpets


پادری:

به قالیچه‌های کوچکی که اندازه پاگرد در بافته می‌شود پادری می‌گویند.ابعاد خواستی ندارد بستگی به سلیقه خود افراد دارد


كناره:

از این نوع فرش‌ها در قدیم برای پوشاندن فضاهای خالی كناره فرش تا دیوار استفاده می‌شده است و لكین امروزه بوسیله آن معمولاً راهروها و راه پله‌ها را مفروش می‌نمایند و پهنای آنها عموماً از 70 تا 110 سانتی متر و طول آنها 5/2 الی 8 متر است.


قالیچه فرش

 



نظرات شما

    افزودن نظر شما