دسته بندی :  وبلاگ

ترمیم و رفوگری فرش‌های کهنه و پاره

در واقع می‌توان گفت هنر رفوگری فرش مکمل هنر فرش‌بافی و قالی‌بافی است
ممکن فرش منزل شما از بین رفته باشه یعنی عواملی مانند رطوبت، اصطکاک و … باعث آسیب‌هایی مانند پوسیدگی، رنگ‌ پریدگی و دررفتن تاروپود شده باشد ویا حوادثی مانند ریختن رنگ بر روی فرش، سوختگی، بیدزدگی و...
ممکن است بخاطر زشتی که فرش شما پیدا کرده است شما میخواهید آن را دور بیندازید ولی دلتان نمی‌آید شاید او یک هدیه از طرف کسی به شما باشد که آن را با دستان خود برای شما بافته است ما این جا هستیم تا فرش شما را مثل روز اول تحویل شما دهیم ما به شما آموزش میدهیم که حتی خودتان با وسایل لازم رفوگری فرش ، در منزل فرش خود را درست کرده و سال‌های زیادی باز هم از آن استفاده کنید و لذت آن را ببرید.


رفوگری فرش

شستشویی انواع قالی با کمترین زمان و با کیفیت عالی در قالیشویی لاله اصفهان


فرش‌ یکی از مهم‌ترین لوازم منزل است که تاثیر بسیار زیادی به روی زیبایی دکوراسیون منزل و آراستگی آن دارد.
فرش‌ها با توجه به جنس، بافت، طرح و ویژگی‌ها، انواع مختلفی دارند و باید در نگهداری آن‌ها نهایت دقت را داشت.


 

 

ابزار و مواد لازم جهت رفوگری فرش

برای رفو‌کردن یک فرش نیاز به وسایل محکمی داریم که بیشتر آن‌ها معمولا در خانه موجود است. می‌توانیم از آن‌ها برای ترمیم و رفوی قسمت‌های آسیب‌دیده فرش استفاده نماییم. البته احتمالا لازم باشد مواد لازم برای رفو کردن فرش را تهیه کنیم.با صرف حوصله و دقت می‌توانیم فرش با ارزش خود را به‌خوبی ترمیم کنیم.

وسایل برشی و قیچی : چاقو (تیز)، گوه تیز و محکم یا تیغ تیز لبه‌دار برای بریدن فرش

سوزن : طول تقریبی آن ۵ تا ۷.۵ سانتیمتر باشد یا سوزن قلابدوزی

نخ : بهترین نخ برای رفوگری فرش، نخ فرش‌بافی لینن است.

انگشتانه : برای این که حین رفوگری فرش نوک تیز سوزن به دست نرود

شیرازه : جناغی که پهنای تقریبی آن ۰.۵ سانتیمتر و رنگی متناسب با فرش دارد

ریشه : می‌توانیم از فروشگاه فرش یا مبل به‌صورت متری تهیه کنیم

خامه فرش‌بافی : به‌منظور پر‌کردن نقاط ساییده‌شده است.

روکش، وصله و آستر : برای وصله می‌توانیم از مواد محکمی که در منزل داریم استفاده کنیم.

قلاب : برای جایگزین‌کردن پرزهای ساییده‌شده


ترمیم فرش


آمادی سازی قبل از رفو کردن فرش به معنای تمیز کردن و شستن فرش است. پس از اینکه فرش را کاملا تمیز کردیم به رفع عیب موجود در آن می­پردازیم.
اگر لبه‌های فرشتان ساییده شده باشد بایستی شیرازه دوزی و یا پرداخت ریشه­ی فرش انجام دهید تنها با دوخت یا تابانیدن یک رشته از کلاف نخی جداگانه، متناسب بارنگ و نوع قالی به دور تارهای جانبی عمل ترمیم و استحکام بخشیدن به لبه‌های فرش انجام می­شود. به این عمل دراصطلاح شیرازه دوزی می‌گویند. این عمل ممکن است در طول حیات فرش چندین بار تکرار شود بدون آنکه ارزش تجارتی آن کاهش یابد.
اگر فرشمان پاره شده باشد، می­توانیم لبه­‌های فرش را کنار­هم قرار دهیم و توسط سوزن آن­ها را به هم بدوزیم. اگر با مشکل سوختگی در فرش رو­به­رو باشیم بایستی تکه‌ی سوخته شده از فرش را به­ وسیله‌ی کاتر جدا کنیم و از قسمت­های سالم فرش پرز­های همرنگ را روی این قسمت قرار داده و با پچسب بچسبانیم.




ساییدگی

معمولا به دلیل فشارهای مداوم یا استفاده زیاد و طولانی مدت از فرش ایجاد می‌شود که پرزها کم کم از بین می‌روند و آنچه می‌ماند چله‌های فرش است.


Carpet embossing


سوختگی

سقوط ذغال گداخته یا سیگار روشن، کبریت و از این دست، منجر به ایجاد سوختگی در فرش می‌شود. اگر میزان سوختگی کم باشد اصلاح آن آسان‌تر و اگر سوختگی شدید باشد ترمیم و رفوی آن قدری دشوار می‌شود.




بیدخوردگی

بیدخوردگی معمولا برای فرش هایی اتفاق می‌افتد که در فضاهای بسته و بدون جریان هوا و بدون تردد هستندد. به همین دلیل معمولا فرش‌های در حال استفاده در خانه‌ها دچار این مشکل نمی‌شوند، اما فرش‌ها و قالی هایی که در انباری‌ها نگهداری می‌شوند بسیار مستعد دچار شدن به این مشکل هستند.

قالیشویی لاله اصفهان از بروز‌ترین دستگاه‌ها و بهترین مواد شوینده برای شستشوی قالی استفاده میکند برای ثبت سفارش روی این لینک کلیک کنید

انواع فرش ایرانی

فرش ایرانی تمام ابریشم
فرش کف ابریشم
فرش گل ابریشم
فرش چله پشم
و سایر فرش‌های نفیس


پارگی قالی

امروزه بیشتر افراد در منازل خود از فرش‌های ماشینی استفاده می‌کنند، زیرا مقرون به صرفه‌تر از فرش‌های نفیس دستبافت هستند.زمانی که فرش‌ها دچار مشکلاتی از جمله پوسیدگی، رطوبت، بید زدگی، سوختن و… می‌شوند، رفوگری و ترمیم فرش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.رفوگری و مرمت فرش‌های آسیب دیده موجب افزایش طول عمر قالی‌‌ها شده و نسبت به خرید مجدد فرش کاملا مقرون به صرفه است.


اگر این راه حل‌ها برای شما سخت است و یا میدانید که نمیتوانید خودتان این کار‌ها را انجام بدهید میتوانید با قالیشویی لاله تماس 09138044051 بگیرید و این کار را به متخصصین ما بسپارید.



نظرات شما

    افزودن نظر شما